קיץ בים התיכון

הנה כך יכולים להיות החיים: מעמל היום שבים לפנות ערב, כשהשמש עוד מאירה את הגן או את הרחוב ואחר הצהריים נמשך ממש עד לשקיעה. הילדים משחקים בדשא והשכנים מתקבצים אל השולחן שבחצר, איש וקערה או תבנית מכוסה בידו. היין לבן וצונן בכוסות ועל המפה צלוחיות עם זיתים שנכבשו בסתיו שעבר ופירות קיץ בוהקים ושקדים ואגוזים וגבינה מלוחה מתפוררת.

הנה כך יכולה להתנהל שיחה רגועה בין חברים: על מה שנאמר הבוקר ברדיו ועל השיר ההוא שלא מפסיק להתנגן ועל המתכון המדויק לכבישת הלימונים המצוינים שהביאו השכנים לשולחן. אחר כך מביאים את הלחם ואת הסלט ומן המטבח מוציאים את הדגים ועוד יין צונן מן המקרר והילדים מצטרפים לשולחן.

הנה כך יכולים ללמד לילדים את מהות החיים: לוקחים פרוסה מן הלחם הטוב ביד האחת ואל הצלחת עורמים מעט מן המתוק ומעט מן המלוח, מעט מן החריף ומעט מן המר. אחר כך אוספים מזה ומזה במזלג ומקרבים אל הפרוסה שתספג גם ברוטב שנותר בצלחת ומקרבים אל הפה לטעום את החיים לאט ובמתינות. לוגמים מן הכוס לימונדה או יין או ארק עם קרח, נשענים לאחור ומביטים אל הכוכבים שיצאו בינתיים מאחורי העץ.

הנה כך יכולים להיות החיים: ללא מרדפים וללא בריחות, לא מרעיון ולא מאדם, הם מספיק מעניינים וצבעוניים גם כך, ליד השולחן, עם מוזיקה מתנגנת בחברת ידידים וערבי קיץ חמימים שמתארכים והולכים.

דג אפוי במלח – מתכון בסיס

האפייה במלח חביבה עלי במיוחד שכן היא יוצרת סביב הדג סרקופג יובשני המלהט את בשרו של הדג אך שומר על מיציו. חשוב במיוחד לבקש ממוכר הדגים שלא להסיר את הקשקשים מעל עורו של הדג שכן הם אלו המפרידים בין המלח לבשר העדין ומאפשרים אחר כך להפריד את העור מן הבשר בקלות. השימוש בדגי פורל עדיף עלי בצורת הכנה זו שכן בשרם שמן דיו והם נותרים עסיסיים במיוחד אך גם דג ים או בריכות אחר יצלח למשימה, כל עוד מקפידים על טריותו. משקל המלח בו משתמשים צריך שיהיה כפול ממשקלו של הדג ואילו השימוש בחלבון ומעט מים עם המלח מסייעים בהפרדת מכסה המלח מן הדג ביתר קלות. אפשר להוסיף לתערובת המלח גם קליפת לימון מגוררת, זרעי כוסברה או אפילו לבנדר לקבלת ניחוח נעים בתנור.

בשוק:

  • 2 דגי פורל במשקל 600-700 גרם האחד, מנוקים מקרביים אך עם הקשקשים
  • 20 גבעולי פטרוזיליה
  • 1 לימון
  • 4 שיני שום
  • פלפל שחור
  • 3 קילוגרם מלח גס
  • 2 חלבונים

במטבח:

שוטפים את הדגים תחת מים זורמים ומייבשים בעזרת מגבות נייר. מתבלים את בטנם בפלפל שחור גרוס וממלאים בעלי הפטרוזיליה. פורסים את הלימון לפרוסות ומוסיפים אותן יחד עם שיני השום אל בטן הדגים.

נותנים את המלח בקערה ומערבבים יחד עם החלבונים ו-4 כפות מים לקבלת מרקם לח מעט. מפזרים מחצית מכמות המלח בשכבה עבה בתחתית תבנית רחבה, מניחים מעל את הדגים ומכסים כליל ביתר המלח. עובי הכיסוי צריך להיות כ-1/2 1 סנטימטר.

מעבירים את התבנית לתנור שחומם מראש ל-250 מעלות ואופים כחצי שעה. מוציאים את התבנית מן התנור, שוברים את קליפת המלח מצידי הדג ומקלפים אותה בזהירות. מסירים את עור הדג שמתנתק בקלות ומפרקים מתוכו את הבשר המהביל לשימוש בסלט.